Autor Téma: Systém učení  (Přečteno 3995 krát)

antikritik

  • Host
Systém učení
« kdy: Lis 01, 2012, 21:32 »
Mám veliký problém s kritickým myšlením.... Nevíte náhodou, jestli se to dá nějak naučit. Myslím jako nějaký systém, od čeho začít, čeho se ve větě chytnout atd.

Dík

Bára

  • Host
Re:Systém učení
« Odpověď #1 kdy: Lis 02, 2012, 13:01 »
Myslím, že na to existujou i učebnice. Mrkni do Luxoru.

Návštěvník

  • Host
Re:Systém učení
« Odpověď #2 kdy: Lis 07, 2012, 20:26 »
jezkovy voci, co to je to kriticke mysleni? nejaky priklad by nebyl?

king

  • Host
Re:Systém učení
« Odpověď #3 kdy: Lis 07, 2012, 21:11 »
 :D :D :D
Cituji ze stránek Scia:
Oddíl kritického myšlení obsahuje úlohy na srovnávací čtení dvou textů, úlohy testující argumentační schopnosti, úlohy testující zobecňování a dedukci z odborných textů a souborů podmínek, a úkoly testující schopnost uvažovat logicky, rozpoznat logicky nekoherentní tvrzení, vyhledat logicky inkonzistentní tvrzení v argumentaci apod.

A tady jeden příklad:
Netopýři se při letu orientují pomocí vysílání ultrazvukových signálů a jejich zpětné registrace po odrazu od překážky nebo kořisti. Vyberte správný závěr, resp. tvrzení.
a) Netopýři nejsou jedinými savci, kteří se dokáží orientovat pomocí zpětné registrace signálů, které sami vysílají; podobnou schopnost mají například delfíni nebo velryby.
b) Díky tomu, že ultrazvuk je vždy velmi silně pohlcován, odhaduje netopýr vzdálenost kořisti porovnáním intenzity vyslaného a odraženého signálu.
c) Netopýr dokáže stanovit vzdálenost kořisti ze změny frekvence vyslaného a přijatého signálu.
d) Z časové prodlevy mezi vyslaným a přijatým signálem dokáže netopýr odhadnout rychlost kořisti. Na podobném principu pracuje také radar.
e) Netopýr odhaduje rychlost kořisti porovnáním rychlosti vyslaného a odraženého signálu.

Správně je a). ;)

Návštěvník

  • Host
Re:Systém učení
« Odpověď #4 kdy: Lis 08, 2012, 13:59 »
Proč zrovna a)?

Gábina

  • Host
Re:Systém učení
« Odpověď #5 kdy: Lis 08, 2012, 14:29 »
Teda v tomto nejsem úplně kovaná, ale myslím, že se dá řešit vylučovacími metodami. Hledat ve větách chyby. Já bych asi řešila takto:
odpověď a) Nevidím tam žádnou chybu, takže by to mohlo být dobře.
odpověď b) Podle mě neplatí, že UTZ je vždy velmi silně pohlcován. Takže vylučuji.
odpověď c) Podle mě se frekvence signálu nemusí vždy měnit, ale i tak to pozná. Takže vylučuji.
odpověď d) To se mi taky nezdá. Asi vylučuji.
odpověď e) To se mi taky nezdá. Asi vylučuji.

No prostě taky bych dala a), protože tam nic podezřelého nevidím.  ;D Delfíni a velryby jsou savci a echolokací se taky orientují.
Jinak se v signále teda vůbec nevyznám.
Gábi

King

  • Host
Re:Systém učení
« Odpověď #6 kdy: Lis 08, 2012, 15:30 »
No já se raději nebudu pokoušet vysvětlito to sám a suše okopíruji oficiální řešení.  :D

  • Správná odpověď. Pokud víme, že netopýr, delfín i velryba jsou savci, jež se dokáží orientovat pomocí zpětné registrace signálů, ihned ji označíme. Nebo usoudíme, že odpověď by mohla být správná, a abychom získali jistotu, pokusíme se vyloučit odpovědi zbývající. Při tom je dobré (ne však nezbytné) vědět, že netopýr odhaduje vzdálenost kořisti z časové prodlevy mezi vyslaným a přijatým signálem.
  • Nesprávná odpověď. Jednak je chybně uvedeno vyhodnocení signálu netopýrem, odpověď lze však vyloučit také proto, že ultrazvuk rozhodně není “vždy velmi silně pohlcován prostředím”.
  • Nesprávná odpověď. Jednak je opět chybně uvedeno vyhodnocení signálu netopýrem, odpověď lze však vyloučit také uvážením skutečnosti, že při odrazu například od nehybné překážky se frekvence signálu nemění, a přesto víme, že netopýr i v tomto případě vzdálenost odhadne.
  • Nesprávná odpověď. Časová prodleva mezi vyslaným a přijatým signálem totiž závisí jen na rychlosti signálu v daném prostředí, nikoli na rychlosti kořisti, od níž se signál odráží.
  • Nesprávná odpověď. Jednak je opět chybně uvedeno vyhodnocení signálu netopýrem, odpověď lze však vyloučit také proto, že rychlost signálu závisí na vlastnostech prostředí, jímž se šíří, nikoli na tom, od jaké (pohyblivé/nehybné) překážky se odráží.

Návštěvník

  • Host
Re:Systém učení
« Odpověď #7 kdy: Lis 08, 2012, 17:36 »
Díky King, koukám, že k vyřešení otázky, musím mít nějaké znalosti z fyziky :/

King

  • Host
Re:Systém učení
« Odpověď #8 kdy: Lis 08, 2012, 18:22 »
No je to prostě o všeobecném přehledu. Ale tady spíš stačí i znalost biologie.

Nika

  • Host
Re:Systém učení
« Odpověď #9 kdy: Lis 12, 2012, 16:01 »
Wow... název se jeví jednodušeji, než je to ve skutečnosti koukám... :-O

hlupak

  • Host
Re:Systém učení
« Odpověď #10 kdy: Lis 18, 2012, 18:32 »
Děcka, kdo tyhle testy vymyslel.  :o Tý jo, ještě se učit o netopýrech... Mám z toho všeho akorát tak depku.

 

Jméno a E-mail jsou doporučené, ale nepovinné.


Ochrana proti spamu. Zapněte si javascript, nebo doplňte pořekladlo: Tak dlouho se chodí se pro vodu, až se ucho utrhne.

Jméno: E-mail: